Примери добре праксе кластера у региону
Општина Чајетина као чланица Кластера велнес и спа туризма узела је учешће на Петој регионалној конференцији о здравственом, велнес и спа туризму."Примери добре праксе кластера у региону" и "Актуелни трендови у здравственом, велнес и спа туризму Србије и нове инвестиције" , теме су о којима су ове године, на Петој регионалној конференцији о здравственом, велнес и спа туризму, дискутовали предавачи из Србије, Словеније, Мађарске и Хрватске.
Конференција је одржана у Београду, у организацији Кластера здравственог, велнес и спа туризма Србије, уз подршку Националне агенције за регионални развој. У оквиру Конференције промовисана је андроид апликација за мобилне телефон под називом Vodič zdravstvenog i wellness turizma.Туристички потенцијал општине Чајетина заступљен је на поменутој апликацији.
„Онлајн и мобилни маркетинг кључни су за повећење видљивости и препознатљивости здравственог и велнес туризма у земљи и региону јер олакшавају приступ клијентима и привлаче нове кориснике туристичких услуга“, изјавила је Наташа Ранитовић, председница Кластера здравственог, велнес и спа туризма Србије, која је у свом излагању, представила андроид апликацију Vodič zdravstvenog i wellness turizma.
Учесници конференције имали су прилику и да се упознају са актуелним програмима подршке кластерима и МССП сектору, кроз излагање Милене Васић, шефа дирекције за развој привредних друштава и предузетника у Србији у Националној агенцији за регионални развој. Васић је најавила и да ће НАРР следеће године унапредити програм подршке кластерима.
“Кластери треба да буду јединствени, другачији, да имају специфичну тржишну нишу, којом ће задовољити клијенте”, закључила је Зорица Марић, виши саветник за кластере у Министарству привреде.
На значај и потенцијале бањског туризма у Србији указала је др Ната Ћирић, самостални саветник у министарству привреде. “Према мишљењу европског удружења Бања туризам Централне и источне Европе (где спада и Србија) треба да се базира на термалним водама и таласотерапији”, истакла је Ћирић. Као један од проблема она је навела чињеницу да Србија још увек нема ниједан хотел са спа велнес категоризацијом.
Како у пракси послују успешни велнес хотели показале су Krisztina Rádli и Др Aniko Végh, представнице Hunguest Hotela из Мађарске. Закључак њихових предавања јесте да су селфнес и холистички приступ тренд који гарантује успех.
Како се на конференцији говорило о значају промоције у туризму, Љиљана Черовић шеф одсека за развој туристичких производа у Туристичкој организацији Србије, представила је филм намењен промоцији српских бања. “Туризам са 9% учествује у светском бруто друштвеном производу, а са 6% у светском извозу” додала је Черовић, говорећи о значају туризма за укупан развој привреде.
На значају умрежавања кроз примере добре праксе туристичких кластера из региона и Европе указали су Др Албел Андор из Мађарске, Зоран Јелић и Ивана Колар из Хрватске, и Атила Вереш из Војводине.
Кластери доприносе да индустрија постане конкурентна на светском тржишту. Мобилни маркетинг мења правила игре. Предузетници ће лакше доћи до клијената као чланови кластера, али без подршке државе кластер не може напредовати.Селфнес програми и холистички приступ постају незаобилазан тренд када је велнес туризам у питању. Иновације су кључна реч за туризам и без тога нећете добити битку на тржишту које је све јаче и захтевније, закључци су конференције.